PENDAHULUAN
Poligami
boleh ditakrifkan sebagai perkahwinan yang mempunyai lebih daripada seorang
pasangan samada lelaki ataupun perempuan untuk satu-satu ketika. Poligami ini
pula dibahagikan kepada dua iaitu poliandri dan poligini. Poliandri ialah keadaan
seseorang wanita mempunyai lebih daripada seorang lelaki manakala poligini
ialah keadaan seorang lelaki mempunyai lebih daripada seorang wanita. Kedua-dua
perkahwinan ini masih diamalkan dalam beberapa masyarakat di dunia.
Penulisan dan kajian tentang
poligami bukanlah sesuatu yang baru dalam dunia perundangan Islam. Penulisan
dan kajian yang dilakukan kebanyakannya berkisar dari sudut perbahasan hukum.
Sejarah poligami sebelum dan selepas Islam, penentangan Barat terhadap
poligami, pembaharuan hukum berpoligami melalui penguatkuasaan Undang-undang
Keluarga Islam dan juga amalan poligami dalam sesuatu masyarakat.
Dalam beberapa penulisan tentang
hukum berkaitan poligami, mereka secara keseluruhannya bersetuju bahawa
poligami diharuskan oleh al-Quran. Bagaimanapun pada lewat kurun ke-19, seorang
reformer yang juga Mufti Besar Mesir iaitu Syeikh Muhammad Abduh telah berhujah
dalam bukunya "Tafsir al-Manar" bahawa poligami adalah sangat
praktikal dan berguna bagi masyarakat Islam yang awal tetapi tidak kepada
generasi sekarang kerana penyalahgunaan dan penindasan terhadap wanita telah
banyak berlaku. Buah fikirannya telah disokong oleh banyak ulama dan
cendekiawan dalam penulisan mereka termasuklah Rashid Reda Amin, Huda Sharawi,
al-Ghazali, Madani, Schact, Coulson, Anderson, dan Esposito.
Seterusnya muncul pula, Sister In Islam yang ditubuhkan pada tahun 1990 yang
menyatakan wanita Islam ini tidak mendapat keadilan dari segi hukum Islam.
Sebaliknya
pemikiran tersebut telah ditentang dan dibantah oleh sebilangan kecil yang
menyatakan bahawa poligmi telah dibenarkan oleh wahyu. Antaranya ialah Syaltut,
Abu Zahrah, Bintu Syati', Zainab al-Ghazali, al-Siba'i dan Maududi. Mereka
mencabar pihak yang menyokong Syeikh Muhammad Abduh dan berhujah bahawa sesiapa
yang cuba untuk mentafsir semula al-Quran dianggap bertentangan dengan Islam.
Ronald dalam kajiannya berkaitan dengan poligami telah mengenal pasti pandangan
Syeikh Muhammad Abduh sebagai 'Pengenalan Pemikiran Barat Muhmmad Abduh' telah
mendapat sokongan daripada golongan feminis Islam seperti Azizah Al-Hibry,
Baidawi, Taha dan Raf.
Poligami
mrupakan salah satu isu yang tidak pernah putus diperdebatkan oleh masyarakat
Islam, sama ada dengan tujuan untuk menjelaskan syarak berkaitan dengan sistem
kekeluargaan Islam atau di satu sudut lain. Namun isu poligami ini dijadikan
modal utama oleh para pejuang feminisme dan kaum liberialis untuk menyerang
Islam kerana poligami seringkali dianggap sebagai hukum yang merendahkan dan
menghina wanita. Melihat daripada perdebatan pro-kontra ini, penulis menulis
beberapa isu poligami yang ingin dikupaskan seperti untuk meninjau isu poligami
dari sudut sejarahnya. Selain itu, melihat pandangan-pandangan tokoh-tokoh
liberal dalam Islam itu sendiri mengenai poligami, dan seterusnya melihat
poligami dari tinjauan syariah Islam, dan menolak pandangan pendapat-pendapat
yang menolak poligami.
SEJARAH POLIGAMI
Berkahwin secara poligami ini
sebenarnya sudah diamalkan secara meluas dalam banyak kelompok bangsa semenjak
sebelum kedatangan Islam lagi. Di antara bangsa-bangsa yang mengamalkan
poligami ialah bangsa Ibrani, Arab Jahiliyyah dan Cisilia yang kemudianya melahirkan
sebahagian besar penduduk yang menghuni negara-negara seperti Rusia, Poland dan
Yugoslavia. Oleh demikian, adalah kurang tepat jika dikatakan bahawa Islamlah
yang mula-mula membawa sistem poligami. Cuma poligami yang dianjurkan Islam ini
mempunyai had dan syarat-syarat yang tertentu. Ini kerana matlamat poligami
dalam Islam adalah untuk memelihara martabat wanita bukannya menzalimi mereka. Selain
daripada itu sistem poligami juga sehingga ke hari ini masih tetap tersebar
dikalangan beberapa bangsa yang bukan Islam. Umpamanya orang asli Afrika,
India, China dan Jepun. Sebenarnya agama Kristian juga tidak melarang poligami.
Ini kerana di dalam kitab Injil tidak terdapat satu ayat pun yang dengan tegas
melarang poligami. (Zaini Nasohah, 2000 : 2)
Namun penganut
Kristian dari kalangan Eropah dahulu mangamalkan monogami adalah disebabkan
sebahagian besar bangsa Eropah adalah penyembah berhala yang kemudiannya didatangi
oleh agama Kristian. Pada peringkat awal dahulu mereka terdiri daripada orang
Yunani dan Romamwi yang memang telah berpegang pada kebiasaan larangan terhadap
poligami. Maka walaupun mereka telah menganut agama Kristian, namun kebiasaan
dan adat nenek moyang mereka masih dipertahankan. (Zaini Nasohah, 2000 : 2)
Sepanjang lebih 1300 tahun iaitu
sehingga ke abad ke-18 M atau 13 H, para ulama tidak pernah berbeza pendapat
dalam membincangkan tentang hukum poligami (ta’addud al-Zawjat). Seluruh ulama
pada ketika itu sepakat tentang kemubahan (kebolehan berpoligami berdasarkan
nas-nas dan dalil-dalil yang qat’i.
“ Menurut para
fuqaha” pernikahan dengan lebih dari satu isteri bagi seorang lelaki adalah
ketentuan syariat yang sudah tetap dan sunnah. Tidak pernah para fuqaha’ memperdebatkan
masalah ini, meskipun mereka berbeza pendapat di dalam kebanyakan bab dan
masalah fiqh. Namun isu poligami tidak ada ruang ijtihad untuk diperdebatkan
kerana dalilnya bersumberkan Rasulullah s.a.w sendiri.
POLIGAMI MENURUT SISTERS
IN ISLAM
Terdapat ulama hukum Islam seperti
mufti-mufti yang menyatakan Sisters In Islam ini melanggar hukum Islam. Namun
mereka menunding balik dengan ayat-ayat al-Quran dan sunnah Nabi yang
menegakkan monogami sebagai norma. ( John L.Esposito, : 80)
Di Malaysia, sejak Akta Membaharui
Undang-undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 dikuatkuasakan pada tahun 1982,
iaitu dengan mengharamkan poligami di kalangan orang bukan Islam, maka isu
poligami tersebut semakin dikaitkan dengan Islam.
Pada
lewat 1970an dan awal 1980an, beberapa percubaan diambil untuk mengawal
poligami di kalangan orang Islam. Namun, usaha ini tidak berapa berkesan.
Paling menyedihkan adalah anggapan bahawa apa juga langkah yang diambil untuk
membendung poligami dianggap tidak Islam kerana salah faham bahawa poligami
adalah hak mutlak lelaki yang dijamin oleh Islam. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003: 1)
Sisters
In Islam (SIS) ingin menyatakan bahawa Islam tidak mencipta atau menggalakkan
poligami. Poligami tanpa had telah diamalkan sejak sebelum turunnya al-Quran.
Ayat-ayat al-Quran yang berkaitan dengan poligami jelas menghadkan amalan itu,
bukan memberi kebebasan sepenuhnya.
Sejak
kurun ke 19, beberapa cendiakawan Islam termasuk Sheikh Muhammad Abduh, Mufti
Besar Mesir sehinggalah kematiannya pada tahun 1905, telah menyatakan bahawa
poligami diterima dengan berat hati oleh Islam kerana keadaan sedia ada pada
masa ayat berkaitan diturunkan. Begitu juga dengan perhambaan telah diterima
dengan berat hati oleh Islam dengan mengadakan prinsip yang boleh dijadikan
panduan untuk menghapuskannya. Penekanan diberi kepada penjagaan hamba dan
pembebasan hamba sebagai sifat yang terpuji. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003: 1)
Prinsip
di dalam al-Quran mengenai poligami yang boleh dijadikan panduan boleh dilihat
pertama sekali dengan menghadkan bilangan maksimum isteri kepada empat, selepas
itu menekankan keadilan dan kesaksamaan terhadap semua isteri, dan akhir sekali
dengan menyatakan bahawa keadilan dan kesaksamaan tersebut tidak mungkin
dicapai.
Mereka
yang menyokong poligami menyatakan bahawa salah satu tujuan poligami adalah
untuk mengurangkan masalah sosial seperti hubungan sulit, pelacuran dan
lahirnya anak diluar nikah. Walau bagaimanapun, kebenaran berpoligami
sebenarnya tidak menamatkan masalah sosial di kalangan remaja yang dibesarkan
dalam keluarga poligami yang bahagia dan terabai. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003:
1)
Apa
yang menyedihkan adalah apabila orang yang menyokong poligami seolah-olah tidak
menghiraukan mesej al-Quran tentang poligami di dalam Surah an-Nisa 4:3, “Jika
kamu bimbang tidak akan berlaku adil (antara isteri-isteri kamu), maka
berkahwinlah dengan seorang sahaja”. Al-Quran adalah satu-satunya kitab
suci yang mengandungi ayat “kahwinlah seorang sahaja”. Satu lagi ayat yang
terdapat dalam Surah an-Nisa’ 4:129 yang menyatakan “Dan kamu tidak akan
dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu
bersungguh-sungguh (hendak melakukannya)”. Sekiranya hak wanita Islam
dijaga dan diperkembangkan mengikut lunas-lunas al-Quran maka keadilan yang
terkandung di dalamnya sudah pasti diberi perhatian. (Zaitun Mohamed Kassim,
2003: 1)
Kebanyakan
undang-undang Syariah yang terdapat pada masa kini adalah berdasarkan kepada
prinsip yang terdapat di dalam ayat al-Quran. Terdapat dua ayat al-Quran yang
membincangkan isu poligami, dan kedua-dua ayat ini terdapat dalam Surah
an-Nisa’.
Surah an-Nisa’ 4:3 (terjemahan oleh
Abdullah Yusuf Ali) menyatakan:
“Dan jika kamu takut tidak berlaku
adil terhadap anak-anak yatim, maka berkahwinlah dengan perempuan yang kamu
berkenan, dua, tiga atau empat. Tetapi jika kamu bimbang tidak akan berlaku
adil (antara isteri-isteri kamu), maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja.
Yang demikian itu adalah lebih dekat, (untuk mencegah) supaya kamu tidak
melakukan kezaliman.”
Surah an-Nisa’ 4:129 seterusnya
menambah sekatan ini:
“Dan kamu tidak akan dapat, berlaku
adil antara isteri-isteri kamu, sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak
melakukannya).”
Orang
Islam yang berkata bahawa poligami adalah satu “hak” hanya berdasarkan pendapat
mereka pada ayat “maka berkahwinlah dengan perempuan yang kamu berkenan dua,
tiga atau empat..”. Walaubagaimanapun, terdapat tiga ciri yang amat penting
yang sering tidak diendahkan oleh mereka yang menganggap poligami sebagai satu
“hak”. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003: 2)
Kebanyakan
mereka tidak memberi perhatian kepada bahagian awal ayat di dalam Surah
an-Nisa’ 4:3 yang menyatakan “Jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap
anak-anak yatim, maka berkahwinlah dengan perempuan yang kamu berkenan,
dua,tiga atau empat..”. adalah jelas di sini bahawa poligami bukanlah satu
hak, tetapi adalah satu-satu tanggungjawab dan sekatan untuk memastikan
keadilan terhadap anak-anak yatim. Perkataan dan prinsip ayat mengenai poligami
yang diturunkan setelah tragedi Perang Uhud menitikberatkan kebajikan dan
perlindungan wanita dan kanak-kanak setelah kematian puluhan lelaki Islam dalam
masyarakat Islam yang masih baru dibentuk di Madinah. Dalam situasi tersebut,
Allah s.w.t terus membenarkan poligami tanpa had seperti yang diamalkan pada
masa itu, tetapi sebaliknya Allah s.w.t menghadkan amalan tersebut kepada
bilangan maksimum empat orang isteri sahaja. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003: 3)
Mengikut
amalan sekarang amat jarang sekali poligami melibatkan persoalan isu penjagaan
anak-anak yatim. Malah ramai yang langsung tidak tahu bahawa ayat tersebut merujuk
kepada anak-anak yatim. Selanjutnya ayat ini menyatakan “Jika kamu bimbang
tidak akan berlaku adil (antara isteri-isteri kamu), maka (berkahwinlah dengan)
seorang sahaja. Yang demikian itu adalah lebih dekat, (untuk mencegah) supaya
kamu tidak melakukan kezaliman.” (Surah an-Nisa’ 4:3). Sekali lagi amat
jelas di sini bahawa al-Quran tidak menggalakkan poligami sebagai satu hak
tanpa syarat, tetapi ia adalah untuk memastikan nasib balu dan anak yatim
terbela. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003: 3)
Ini
diperkuatkan lagi oleh ayat Surah an-Nisa’ 4: 129 yang menyatakan
“Dan kamu
tidak akan dapat, berlaku adil antara isteri-isteri kamu, sekalipun kamu
bersungguh-sungguh (hendak melakukannya)”.
Apabila al-Quran menegaskan
dengan jelas mengenai keadilan terhadap wanita dan layanan yang adil terhadap
para isteri, ia juga mengakui betapa mustahilnya memenuhi syarat ini.
Dengan menekankan keperluan bagi layanan yang adil dan saksama unutk kesemua
isteri, ayat 4:3 tidak boleh dilihat sebagai menggalakkan poligami. Sebaliknya
ayat ini menggalakkan monogami sebagai perkahwinan yang unggul dan terbaik
dalam Islam. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003: 3)
Beberapa
tokoh reformasi abad ke 19 seperti Sheikh Muhammad Abduh, Mufti Besar Mesir
pada akhir abad tersebut dan Sayyid Ahmad Khan serta Mumtaz Ali dari benua
kecil India berpendapat bahawa institusi poligami hanya dibenarkan pada zaman
dahulu, dan sepatutnya pada zaman ini perlu memberi laluan kepada monogami yang
disarankan sebagai yang terbaik oleh al-Quran. Dalam ulasan asalnya mengenai
ayat tersebut, Abdullah Yusuf Ali menyatakan bahawa menurut kefahaman beliau,
ayat berkenaan menyarankan monogami memandangkan keadilan mustahil dicapai
dalam poligami. (Zaitun Mohamed Kassim, 2003: 4)
Menurut mereka,
orang yang menganggap poligami itu sebagai amalan sunnah Rasulullah s.a.w ialah
mereka yang gagal memahami konsep poligami yang diamal oleh Rasulullah
sepenuhnya. Nabi Muhammad s.a.w mengamalkan hubungan monogami bersama Siti
Khadijah binti Khuwailid, yang berusia 15 tahun lebih tua daripada baginda,
selama 28 tahun sehingga wafatnya Khadijah. Dalam jangka masa 28 tahun ini, 17
adalah sebelum baginda menjadi Rasul dan 11 tahun selepas menjadi Rasul. Selama
28 tahun itu, baginda tidak pernah mengahwini wanita lain. Baginda berkahwin semula
dua tahun selepas kematian Siti Khadijah, iaitu selepas perkahwinan tiga
daripada empat orang anak perempuan baginda. Rasulullah amat merasai kehilangan
Siti Khadijah kerana baginda bukan sahaja kehilangan seorang isteri tetapi juga
rakan kongsi dan seorang sahabat dalam perjuangan baginda. (Zaitun Mohammed
Kassim, 2008: 4)
Semasa Rasulullah s.a.w mengamalkan poligami yang
merupakan adat orang Arab pada masa itu, baginda telah berusia 54 tahun. Baginda
berkahwin sebanyak sebelas kali dan kebanyakan perkahwinan baginda adalah
dengan wanita yang berusia (balu, janda yang mempunyai anak) atas sebab-sebab
politik dan puak. Baginda hanya mengahwini seorang dara iaitu Aisyah r.a kerana
di desak oleh bapa Baginda iaitu Abu Bakar. Rasulullah mengahwini Sembilan
orang selepas Aisyah dalam jangka masa lima tahun dan tidak pernah menceraikan
wanita yang dikahwini baginda. Hanya seorang isteri yang memberi zuriat kepada
Rasulullah s.a.w iaitu Siti Khadijah r.a, empat anak perempuan dan seorang anak lelaki. Anak baginda
meninggal dunia ketika masih kanak-kanak. (Zaitun Mohammed Kassim, 2008: 4)
Apabila melihat
cara dan sebab baginda berkahwin sebelas orang wanita, ia menunjukkan bahawa
baginda tidak berkahwin untuk mendapatkan keturunan, atau berkahwin dengan wanita
muda untuk kepuasan nafsu. Malah baginda mengamalkan poligami dengan tujuan
menyebarkan agama Islam kepada masyarakat pada masa itu.
Kebanyakan
perkahwinan poligami di Malaysia mengikut SIS, pada masa ini tidak mempunyai
persamaan dengan sunnah baginda. Dalah tidak adil dan tidak patut bagi mereka
yang ingin berpoligami membuat perbandingan mengenai tujuan mereka berpoligami
dengan Rasulullah s.a.w. Apa yang lebih menarik adalah walaupun baginda sendiri
mengamalkan poligami, baginda telah menghalang menantu baginda Saidina Ali Ibn
Abi Talib yang telah berkahwin dengan anak baginda Fatimah az-Zahra. (Zaitun
Mohammed Kassim, 2008: 5)
Ramai orang
lupa, mengenai hadis sahih (yang diriwayatkan di dalam sunan Ibn Majah), yang
melaporkan bahawa apabila Rasulullah s.a.w ditanya sama ada baginda akan
membenarkan Saidina Ali berkahwin wanita lain, baginda menyatakan keengganan
baginda : “kecuali dan sehingga Ali Ibn Abi Talib menceraikan anakandaku,
kerana sudah tentu dia (Fatimah), adalah sebahagian dariku, dan apa-apa yang
merunsingkan dan menyusahkan dirinya akan merunsingkan dan menyusahkan diriku,
dan apa jua musibah yang menimpa dirinya akan menimpa diriku juga.” (Zaitun
Mohammed Kassim, 2008: 5)
Mereka
berpandangan lagi, bahawa poligami ini dibenarkan oleh kebanyakkan negara Islam
tidaklah banyak. Hanya sebilangan kecil sahaja yang membenarkan poligami
termasuklah Malaysia iaitu mengawal poligami melalui undang-undang. Jika
dilihat Tunisia adalah sebuah negara yang tidak membenarkan poligami di bawah
undang-undangnya. Undang-undang yang membenarkan atau juga menyekat poligami
adalah berdasarkan tafsiran bahawa jika lelaki boleh berlaku adil terhadap
semua isteri, maka dia boleh berkahwin sehingga
empat orang isteri. (Zaitun Mohammed Kassim, 2008: 5)
Walaubagaimanapun,
al-Quran seterusnya menegaskan “dan kamu tidak akan dapat berlaku adil diantara
terhadap semua isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak
melakukannya).”
dan kamu tidak akan dapat berlaku
adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak
melakukannya
(surah an-Nisa’ : 129)
Apa yang amat mengecewakan adalah majoriti
pakar dan penggubal undang-undang Islam tidak memberi kepentingan yang
sewajarnya kepada ayat berkenaan walaupun maksudnya jelas. (Zaitun Mohammed
Kassim, 2008: 6)
Selain itu,
mereka tidak bersetuju jika seorang lelaki ini dibenarkan berpoligami atas
alasan takut berzina. Bagi pendangan mereka, pendapat sedmikian seolah-olah
menghina al-Quran. Ayat al-Quran tidak menyatakan bahawa takut melakukan
berzina boleh dijadikan sebagai satu alasan untuk berpoligami. Begitu juga
tidak ada undang-undang di Malaysia yang mengatakan bahawa nafsu boleh
dijadikan alasan berpoligami. (Zaitun Mohammed Kassim, 2008: 15)
Kemudian SIS
juga menolak alasan tidak mempunyai anak di perkahwinan yang pertama, dan
berhasrat berpoligami. Bagi SIS, walau apa alasannya, ketiadaan anak bukan
menjadi penyebab saranan al-Quran bagi mneyokong poligami. Ini adalah hak Allah
s.w.t, untuk mengurniakan anak atau tidak kepada sesiapa yang dikehendakinya.
PANDANGAN LIBERAL MENGENAI POLIGAMI
Di dalam situasi serangan pemikiran
terhadap syariah Islam oleh para kafir penjajah, maka muncullah beberapa
modernis and puak liberalis dari kalangan orang Islam sendiri yang menolak
poligami. Antaranya ialah Muhammad Abduh (1849-1905), beliau juga perpegang
iaitu asas pernikahan di dalam Islam adalah monogami dan bukan poligami.
Poligami telah diharamkan kerana ianya akan menimbulkan dharar (bahaya) seperti
konflik di antara isteri dan anggota keluarga. Oleh itu, keadilan merupakan
nilai yang penting. Atas kepentingan faktor keadilan inilah, Abduh(1849-1905),melarang
amalan poligami apabila beliau menjawat jawatan sebagai mufti Mesir. Oleh itu
ia hanya dibolehkan dalam keadaan tertentu dan darurat sahaja seperti si isteri
telah menjadi mandul. Bagi Abduh (1849-1905) juga, poligami tanpa sebab adalah
satu bentuk untuk merendahkan maruah wanita. (Amin Utsman, 1944: 346)
Muhammad
Abduh(1849-1905), juga merupakan seorang pejuang awal reformasi undang-undang
dan pendidikan untuk memperbaiki kedudukan wanita Islam. Oleh itu, beliau
mengkritik amalan poligami dan menyatakan kesan negatifnya kepada institusi
keluarga Islam. Menurut beliau poligami dibenarkan hanya sebagai konsesi kepada
keadaan sosial yang sedia ada di tanah Arab pada zaman Rasulullah.
Abduh(1849-1905), memberikan tafsiran moden al-Quran yang merumuskan bahawa
perkahwinan yang ideal menurut al-Quran sebenarnya adalah monogami kerana
al-Quran membenarkan perkahwinan lebih dari seorang isteri dengan syarat suami
mesti berlaku adil dan saksama, yang mana kedua-dua syarat itu hampir mustahil
untuk dilaksanakan. Tafsiran al-Quran Muhammad Abduh (1849-1905), diterima
pakai oleh ramai pendukung reformasi Islam dan menjadi asas bagi kebanyakan
reformasi undang-undang keluarga Islam yang menyekat poligami. (Rashid Ridha
dan Muhammad Abduh, 1328: 347)
Selain itu,
pandangan Muhammad Abduh(1849-1905), amat berbeza dengan pandangan Mufassir
yang menyatakan penyebutan poligami dalam ayat 3 surah an-Nisa’ adalah dalam
konteks anak yatim dan larangan memakan harta mereka meskipun dengan jalan
perkahwinan. Jika bimbang akan memakan harta anak yatim yang dikahwini itu,
maka janganlah mengahwini mereka, tetapi hendaklah mengahwini perempuan lain,
satu, dua, tiga atau empat. Walaupun terdapat ungkapan seperti itu, bagi abduh
beliau berpendapat jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil maka hendaklah
kamu kahwini satu sahaja. (Rashid Ridha dan Muhammad Abduh, 1328: 348)
POLIGAMI MENURUT ISLAM
Poligami dari sudut
bahasa adalah menghimpunkan berbilang isteri dalam satu masa. Mengikut Kamus
Dewan, poligami bererti amalan beristeri lebih daripada seorang pada masa yang
sama. Dalam bahasa Arab, poligami disebut Ta’addad al-Zawjat (الزوجات تعدد ). Asal perkataan
Ta’addad (تعدد) bererti bilangan. Manakala
perkataan al-Zawjat (الزوجات) diambil daripada perkataan
al-Zawjat (الزوجة) yang bererti isteri. Dua perkataan tersebut
apabila digabungkan membawa erti isteri yang banyak atau berbilang-bilang. (Zaini
Nasohah, 2000 :1)
Maka poligami bolehlah dimaksudkan sebagai berkahwin lebih
daripada seorang iaitu lawan kepada perkataan monogami yang membawa erti
berkahwin dengan seorang wanita sahaja. Ia juga berlawanan dengan perkataan
poliandri iaitu amalan bersuami lebih dari seorang dalam satu-satu masa. (Zaini
Nasohah, 2000 : 2)
HUKUM POLIGAMI
Dasar hukum yang membolehkan
berpoligami telah dijelaskan melalui ayat al-Quran :
“Dan
jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila
kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan
dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu
bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka
(berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan
yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya
kamu tidak melakukan kezaliman”.
(An-Nisa’ : 3)
Berpandukan
kepada ayat di atas, Islam tidak mewajibkan berpoligami, tetapi menjadikan
sebagai harus atau hukumya mubah. Para Imam mazhab empat, iaitu Imam Abu Hanifah,
Imam Malik, Imam Syafi’i dan Imam Ahmad, telah bersepakat bahawa hukum poligami
adalah mubah. (Syeikh Abdurrahman Al-Jaziry,1994 : 265)
Ayat di atas
telah diwahyukan pada akhir tahun ke lapan Hijrah untuk menghapuskan peradaban
lama yang masyhur di kalangan orang Jahiliah pada masa itu. Pada masa tersebut,
apabila terdapat perempuan yatim, wali yang menjaga perempuan yatim tersebut
mengahwinkan mereka tanpa memberikan hak-hak kepada perempuan yatim tersebut. (Malik
Ram Baveja, 1988 : 44). Ini adalah berkaitan dengan kisah pertanyaan Urwah bin
Zubir kepada Aishah :
Maka ‘Aisyah
menjawab,”Wahai
anak saudara perempuanku, yatim di sini maksudnya wanita yang di bawah asuhan
walinya di mana hartanya bercampur dengan harta walinya, dan harta serta kecantikan
wanita yatim itu menyebabkan pengasuh anak yatim itu senang kepadanya lalu
ingin menjadikan wanita yatim itu sebagai isterinya. Tetapi pengasuh itu
tidak mahu memberikan mahar (maskahwin) kepadanya dengan adil, iaitu memberikan
mahar yang sama dengan yang diberikan kepada wanita-wanita lain. Oleh
sebab itu, pengasuh anak yatim seperti ini dilarang mengahwini anak-anak yatim
itu kecuali jika mereka mahu berlaku adil kepada mereka dan memberikan mahar
kepada mereka lebih tinggi dari kebiasaannya. Dan kalau tidak dapat
berbuat demikian, maka mereka diperintahkan mengahwini wanita-wanita lain yang
mereka disenangi.” (Al-Bukhari, Abu Daud, an-Nasa`i, dan
at-Tirmidzi)
Walaubagaimanapun,
kebolehan poligami di dalam ayat di atas bukanlah bermaksud bahawa poligami
hanya dibolehkan di dalam konteks pengasuhan anak yatim. (Seperti pandangan
kaum liberal yang menyatakan syarat poligami ialah mengahwini janda-janda yang
telah kematian suami atau anak-anak yatim). (Zaini Nasohah, 2000 : 6)
Manakala
dalil dari sunah yang lain dalam pensyariatan poligami tentang pengharusannya
ialah tentang peristiwa seorang sahabat bernama Ghailan al-Damsyiqi yang
mempunyai sepuluh orang isteri ketika beliau memeluk Islam. Maka Rasulullah
s.a.w telah mengarahnya agar memilih empat orang sahaja dari isteri-isterinya
dan menceraikan yang lain. Sabda Rasulullah s.a.w :
أَخْبَرَنَا
أَبُو الْحُسَيْنِ بْنُ بِشْرَانَ ، أنا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو
الرَّزَّازُ ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ مُلاعِبٍ ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُكَيْرٍ ، ثنا سَعِيدٌ ، عَنْ مَعْمَرٍ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ ، عَنْ أَبِيهِ ، أَنَّهُ حَدَّثَهُ أَنَّ رَجُلا كَانَ يُقَالُ لَهُ
: غَيْلانُ بْنُ سَلَمَةَ الثَّقَفِيُّ
" كَانَ تَحْتَهُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ عَشْرُ نِسْوَةٍ ، فَأَسْلَمَ
وَأَسْلَمْنَ مَعَهُ فَأَمَرَهُ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنْ يَتَخَيَّرَ مِنْهُنَّ أَرْبَعًا
(al-Baihaqi)
Bila
Ghailan Ats-Tsaqahi memeluk Islam, dia mempunyai sebanyak sepuluh orang isteri.
Maka Nabi S.A.W berkata kepadanya : "Pilihah dari isteri-isterimu empat
orang sahaja, dan ceraikanlah yang selebihnya itu" (Riwayat Imam Syafi’i,
Imam Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Syaibah, Daraquthni dan al-Baihaqi )
Seterusnya dalil dari Ijmak, iaitu baginda Rasulullah
s.a.w sendiri telah mengamalkan poligami dan kemudiannya diikuti oleh para
sahabat dan tabi’in. Mereka memandang amalan poligami itu sebagai suatu yang
baik dan tidak pernah ditentangi oleh seorang Islam yang taat. Sementara itu,
Imam-imam Mujtahid di seluruh negara Islam turut memperakui pensyariatannya.
Tidak ada yang pernah membantah syariat tersebut sehingga ke hari ini. (Zaini Nasohah, 2000 : 8).
Kesepakatan
( ijma’ ) kaum muslimin tentang keharusan poligami sama ada melalui ucapan atau
perbuatan mereka sejak zaman Rasulullah s.a.w merupakan satu dalil bahawa
poligami dibolehkan dalam Islam. Para sahabat utama Rasulullah s.a.w melakukan
poligami seperti Umar bin al-Khatab, Ali bin Abi Thalib, Muawiyyah bin Abi
Sufyan dan Muaz bin Jabal. Poligami juga dilakukan oleh ahli fiqh tabi’in (
generasi pascasahabat ) dan lain-lain-lain yang berkahwain lebih dari seorang isteri. kesimpulannya bahawa generasi salaf (terdahulu) dan khalaf (kini) dari umat Islam sepakat melalui ucapan dan perbuatan mereka bahawa poligami itu halal. (Ariij abdurrahman As-Sannan, 2002 : 20)
MENOLAK PANDANGAN
Kesimpulan yang
dapat dibuat berdasarkan pandangan-pandangan tersebut mereka ini sangat
menentang poligami yang dipraktikkan dalam Islam kerana menganggap poligami
sebagai tulang belakang kerosakan masyarakat di Mesir. Namun persoalannya,
mereka tidak pula menolak poligami yang dipraktik semasa awal Islam. Maka jelas
di sini bahawa penentangan terhadap poligami itu hakikatnya bukanlah kerana ia
adalah perbuatan dosa dan dilarang di sisi syariat Islam. Ia tidak lain adalah
kerana terikut-ikut dengan pandangan masyarakat barat yang menganut agama
Kristian yang memandang bahawa poligami itu adalah perkara yang sangat dibenci
mereka. Namun di dalam agama Kristian itu sendiri juga tidak pernah
mengharamkan poligami kerana tidak ada ayat dalam kitab Injil yang melarang
poligami. Amalan monogami ini adalah semata-mata tradisi keluarga yang diwarisi
dari Bangsa Yunani dan Rom. Serangan terhadap poligami jika dikaji secara
mendalam adalah merupakan sebahagian dari Perang Pemikiran diantara kaum
Imperialis kufur barat yang beragama Kristian dan berideologi sekular-kapitalis,
dengan kaum muslimin meyakini Islam sebagai Ideologi.(Mustafa Sibai, 1986 :
191)
Jika
dilihat kepada hadis nabi yang dijadikan hujah oleh Sister In Islam, iaitu tindakan
Nabi Muhammad saw melarang Sayidina Ali berpoligami tidak bermakna baginda
melarang poligami. Memang benar Rasulullah s.a.w melarang Sayidina Ali
menduakan puterinya. Baginda amat marah mendengar ura-ura Sayidina Ali hendak
berpoligami lalu masuk ke masjid dan menaiki mimbar sambil berseru: “Beberapa
keluarga Bani Hasyim bin al Mughirah (kerabat Abu Jahal) meminta izin kepadaku
untuk mengahwinkan puteri mereka (anak Abu Jahal) dengan Ali bin Abi Talib.
Ketahuilah aku tidak akan mengizinkan, sekali lagi aku tidak akan mengizinkan.
Sungguh tidak aku izinkan kecuali Ali bin Abi Talib menceraikan puteriku
terleboih dahulu. Fatimah adalah sebahagian dari diriku, apa yang mengganggu
dirinya mengganggu diriku, dan apa yang menyakiti hatinya menyakiti hatiku.”
Namun
hadis ini difahami dan diperjelaskan secara berbeza oleh para ulama.
Berdasarkan Imam Nawawi, fokus utama hadis ini bukanlah berkaitan poligami
secara umum tetapi ia berkaitan dengan hasrat Sayidina Ali memadukan isterinya
Siti Fatimah binti Muhammad saw dengan puteri Abu Jahal. Ini
diperjelaskan lagi oleh sabdanya sebagai kesinambungan daripada hadis yang
pertama: ”Dan sesungguhnya aku tidak mengharamkan yang halal dan tidak
pula menghalalkan yang haram, akan tetapi, demi Allah jangan sekali-kali
bersatu puteri utusan Allah dengan puteri musuh Allah.”
Berdasarkan tinjauan sejarah,
kita dapat mengungkap motif hakiki di sebalik pembatasan atau larangan poligami
oleh para pemimpin sekular di negara-negara kaum Muslimin. Motif ini dibongkar
dengan jelas oleh Addurrahim Faris Abu Lu’bah di dalam kitabnya Syawa’ib
al-Tafsir al-Rabi’ ‘Asyara al-Hajiri hal. 360. Menurut beliau tujuan dari
seluruh usaha menghalang atau membataskan poligami adalah semata-mata untuk
mengubahsuai institusi keluarga masyarakat Islam agar mengikut model institusi
keluarga masyarakat barat di Eropah, khususnya selepas mereka mengalami
revolusi pemikiran.
Mereka menyebarkan propaganda
bahawa pembatasan poligami adalah untuk melindungi wanita. Namun mesti dilihat
bahawa poligami dalam Islam bukanlah untuk menjatuhkan wanita malah untuk
memelihara wanita. Jika dilihat masyarakat barat yang sudah berumahtangga
melakukan hubungan seksual dengan pasangan lain secara rahsia dan melahirkan
anak luar nikah. Malah berlakunya seks bebas, homoseksual, lesbian dan
lain-lain yang tidak ada dalam ajaran Islam. Oleh itu, poligami dalam Islam
adakah dilihat sebagai penindasan terhadap wanita?. Jika umat Islam sebelum
perang Dunia ke-II dijajah secara langsung oleh Barat dalam melalui perang
fizikal, maka kini pasca Perang Dunia ke-II umat Islam dijajah oleh para
pemimpinya sendiri melalui pemikiran. (Shabir Tha’imah, 1984 :50)
Sistem poligami Islam dibentuk dengan akhlak
dan kemanusiaan. Dari sudut akhlak, tidak dibenarkan seseorang lelaki berhubung
dengan seseorang wanita melainkan apabila dia menjadi isteri dengan syarat
tidak melebihi 4 orang wanita. Dari sudut kemanusiaan, dapat mengurangkan
masalah-masalah kemasyarakatandengan menempatkan wanita-wanita yang tidak bersuami
untuk dipelihara dan dijaga.
Sesungguhnya
Islam adalah sebagai agama terakhir dan kesempurnaannya mengharuskan poligami
bagi menyempurnakan segala perkara untuk kepentingan dan kebahagiaan masyarakat
serta bertepatan dengan fitrah semula jadi manusia. Oleh kerana itu, Islam
dinamakan agama fitrah kerana perundangannya meliputi setiap aspek kehidupan
manusia dari sebesar-besar perkara sehinggalah kepada sekecil-kecilnya. Masyarakat
seluruh dunia seharusnya bersyukur kepada Islam berkaitan poligami ini. Hal ini
bermula daripada hakikat bahawa Islamlah yang mengawal, mengatur dan menyusun
kembali sistem poligami sehingga peraturan yang disediakan oleh Islam berkaitan
dengan poligami itu lengkap dan memberikan keadilan kepada setiap yang terlibat
sama ada suami atau isteri-isteri. (Basri Ibrahim, 2008: 8)
Poligami
adalah sistem yang sesuai dengan fitrah manusia kerana ia dapat meringankan
beban masyarakat, khususnya dalam melindungi wanita yang tidak bersuami dan
menempatkannya di kalangan para isteri yang terpelihara dan terjaga
kehormatannya. Selain itu, poligami juga melibatkan mahar, kelengkapan rumah
dan nafkah. Kemudahan-kemudahan ini juga dapat memberi manfaat sosial iaitu
terbinanya masyarakat yang memberi produktiviti keturunan yang bekerja kepada
umat. (Basri Ibrahim, 2008: 8)
Islam juga
telah membuktikan bahawa ianya adalah agama sederhana di mana ia tidak
menghalalkan seseorang lelaki mengikut hawa nafsunya sehingga berkahwin sampai
berpuluh malah beratus orang. Ia juga tidak membataskan seseorang lelaki itu berkahwin
tidak lebih dari seorang. Cara yang diambil oleh syariat Islam ialah empat. Hal
ini telah dijelaskan oleh Allah s.w.t dalam al-Quran yang bermaksud:
Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan
yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka, maka berkahwinlah dengan sesiapa
yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan lain) dua, tiga atau empat.
Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil di antara isteri-isteri kamu
maka berkahwinlah dengan seorang sahaja, atau pakailah hamba-hamba perempuan
yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat untuk mencegah supaya
kamu tidak melakukan kezaliman.
(Surah an-Nisa’ ayat 3)
RUJUKAN
Ariij Abdurrahman As-Sannan. Al-‘Adlu Baina az-Zawjat. 2002.
Jordan : Darul Nafaes.
Amin
Utsman. Muhammad Abduh. 1944. Kairo : Darul Ihya’ al-Kutub al-‘Arabiyyah.
Basri
Ibrahim. Hidup Bahagia Dengan Poligami. 2008. Selangor :Pts Publications
& Distributers Sdn. Bhd.
Harun
Nasution. Pembaharuan dalam Islam: Sejarah Pemikiran dan Gerakan. 1975.
Jakarta: Bulan Bintang
John
L.Esposito. Ancaman Islam : Mitos dan Realiti?. 2004. Kuala Lumpur : PTS
Publications & Distributors.
John
L. Esposito. Saatnya Muslim Berbicara : Opini Umat Islam Tentang Islam,
Barat, Kekerasan Ham, dan Isu-Isu Kontemporari Lainnya. 2007. Bandung : PT
Mizan Pustaka.
Malik
Ram Baveja. Woman In Islam. 1988. Delhi : Renaissance Publishing House.
Mansor
Moaddel, Kamran Talattof. Modernist and Fundamentalist Debates in Islam.
1999. New York : Palgrave Macmillan.
Mustafa
Sibai. Wanita Menurut Syariat Islam dan Peradaban Moden. 1986. Selangor
: Polygraphic Sdn. Bhd.
Syabir
Tha’imah. Akhtar al-Ghazw al-Fikri ‘Ala al-‘Alam al-Islami. 1984.
Beirut: ‘Alam al-Kutub.
Syaikh
Imad Zaki Al-Barudi. Tafsir Al-Quran Al-‘Azhim Li An-Nisa’. 2004. Mesir
: Al-Maktabah At-Tawfiqiyyah.
Syeikh
Abdurrahman Al-Jaziry. Al-Fiqh ‘Ala Al-Madzahib Al-Arba’ah. 1994.
Jakarta: C.V asy-Syifa
Syaikh
Muhammad Abduh, Rashid Ridha 1328H. Tafsir al-Manar IV. Mesir : Darul
al-Manar.
Zulkifli
Mohamad Al-Bakri. Sistem Kekeluargaan Dalam Islam. 2010. Selangor :
Darul Syakir Enterprise.
Zaini
Nasohah. Poligami : Hak Keistimewaan Menurut Syariat Islam. 2000. Kuala
Lumpur : Utusan Publications & Distributors.
Zaiton
Mohammed Kassim. Islam dan Poligami. 2008. Selangor : Sister In Islam
Zaleha
Muhammat. Poligami Menurut Perspektif Islam. 2002. Kuala Lumpur : Utusan
Publications & Didtributors.
Www.Mykhilafah.Com. Tarikh lawati pada 12 Oktober 2012
www.sisterinislam.org.my. Tarikh lawati pada 22 Oktober 2012
Wallahhuta'alaa'lam~
No comments:
Post a Comment