my secret view

 photo 627201q5jaigt1eg.gif

Friday 17 May 2013

~Alam Arwah~






perkongsian :

"Dan ingatlah wahai Muhammad ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia dijadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri (sambil Ia bertanya dengan firmanNya) : Bukankah Aku Tuhan Kamu? Mereka semua menjawab : Benar (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak : Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang hakikat (tauhid) ini. atau supaya kamu tidak mengatakan : Sesungguhnya ibu bapa kamilah yang melakukan syirik dahulu sedang kami ialah keturunan mereka yang datang kemudian daripada mereka. Oleh itu patutkah Engkau (wahai Tuhan kami) hendak membinasakan kami disebabkan perbuatan orang-orang yang sesat itu? Dan demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu (supaya nyata segala kebenaran) 

Surah al A'raf : 172-174

Tahukah ?

di Bukit Rahmah yang tidak kurang luasnya : Nabi Adam diiringi para malaikat pergi di tengah-tengah lembah, lalu dengan qudrat Allah di keluarkan dari tulang belakangnya seluruh roh dari semua anak cucu zuriat keturunannya satu persatu. termasuk anak yang keluar kerana keguguran sehingga sesak padang itu.

sekiranya saat itu, roh tersebut di beri jasad maka sempitlah bumi ini. Hal ini membangkitkan persoalan Malaikat kepada Allah s.w.t:

Malaikat : "Wahai tuhan kami, bumi ini tidak akan cukup luas untuk tempat kediaman umat manusia"

Allah : "Aku nanti akan menjadikan di antara mereka itu, mati sehingga dengan demikian dunia ini akan tetap sahaja cukup untuk tempat tinggal mereka"

Malaikat : "Kalau begitu, mereka itu tidak akan tenang dalam kehidupannya"

Allah : "Nanti akan Ku jadikan masing-masing mereka itu mempunyai cita-cita dan harapan yang dikejar oleh mereka" ...

Oleh demikian, manusia itu setelah lahir di alam dunia ini hendaklah selalu ingat akan perjanjian asalnya ini, hendak sentiasa harus dijadikannya di depan matanya agar ia selalu siap sedia untuk memenuhi dan menunaikannya..

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment